Zelf mueslirepen maken

Eén van de makkelijkste en meest functionele vormen van eten, dat je mee kan nemen op tocht, is de al om bekende mueslireep. In tegenstelling tot chocola wordt het niet knetterhard bij vries temperaturen en smelt het niet bij een zonnetje. Menig alpinist heeft ervaringen met chocoladerepen, die meerdere malen vloeibaar tot zo hard als een baksteen zijn geworden. Het eindresultaat is een vreemd ogend stuk  chocola, dat nog weinig vergelijking heeft met de originele reep. Ook zitten in mueslirepen, in tegenstelling tot koeken, chocolade en worstjes, vaak precies de voedingsstoffen die je wil hebben op tocht.

Een ander woord voor de havervlokken op deze afbeelding is muesli

Een ander woord voor de havervlokken (zie afbeelding) is muesli

Hoe zit het eigenlijke dan met de huidig verkrijgbare mueslirepen? Zelf heb ik redelijk wat uitgeprobeerd en mijn persoonlijke conclusies kunnen trekken. Mueslirepen die vaak verkocht worden bij standaard-supermarkten, vallen naar mijn idee tegen op een aantal punten. Het eerste wat me hierbij opviel is de tegenvallende smaak. Vaak zijn ze te zoet, droog en bevatten opervlakkige aroma’s om het gebrek aan lekker smakende ingrediënten te compenseren. Daar komt nog eens bij dat de voedingswaarde van deze budgetrepen niet echt ideaal te noemen zijn. De alternatieven zijn goede luxere mueslirepen die vooral goed verkrijgbaar zijn bij natuurwinkels. Helaas zijn dit nou net dure repen en kosten als snel meer dan twee euro per stuk.

De oplossing is om de mueslirepen zelf te maken. Hierdoor kan je met weinig geld precies zo veel maken als nodig is en precies de smaakjes kiezen die je lekker vindt.  Ik geef drie recepten voor mueslirepen. Voor het eerste recept is een oven en iets meer bereidingstijd nodig dan de daaropvolgende twee recepten. Voor het eerste recept staat een basisreceptuur weergegeven. Smaakjes kunnen op eigen voorkeur worden toegevoegd of je kan gebruik maken van mijn smaaksuggestie. TIP: maak heleboel repen in één keer en vriest deze dan in per stuk. Uit de vriezer zijn de repen twee tot drie weken houdbaar.

Mogelijke ingrediënten om toe te voegen aan je mueslirepen:
Mogelijke zaden: lijnzaad, zonnebloempitten, sesamzaad, chiazaad, pompoenpitten, sesam
Mogelijke noten: Pistachenoten, Hazelnoten, Amandelen, pecannoten, cashewnoten, walnoten
Mogelijk gedroogd fruit: Dadels, vijgen, gojibessen, rozijnen, pruimen, cranberries, overige bessen, banaan
Mogelijke stropen: Ahorn siroop (maple syrup), honing, bruine rijst siroop, agave siroop
Mogelijke vetten en oliën: Neutrale olie (zonnebloem), roomboter, kokosolie
Mogelijke fruitschillen: Mandarijn, citroen en sinaasappel
Mogelijke extra’s: Bijenpollen (1 tl.), cacaopoeder, kaneel, gember, vanille, overige specerijen, oploskoffie
Mogelijke vormen van vocht: “2 st. ei en 1 tl. Bakpoeder” (alleen voor gebakken mueslireep), water, koffie, thee

Basisrecept – Gebakken Mueslireep
Ingrediënten (14 repen):
– 250 g havervlokken*
– 120 g noten en zaden
– 150 g gedroogd fruit
– 150 g. stroop
– 50 g (4 el.) olie of vet
– 4 theelepels geraspte fruitschil
– 2 el. extra’s/specerijen
– 4 el. vocht
* eventueel kan een deel vervangen worden door andere graanvlokken: Quinoa-, mais, tarwe, rijst-, gerst, spelt- en boekweitvlokken

Bereidingswijze:
1. Verwarm de oven voor op 180ºC
2. Haver, noten, zaden, gedroogd fruit en geraspte fruitschil en kaneel malen tot een grove substantie in een keukenmachine.
3. Verwarm stroop in een pannetje tot goed vloeibaar en voeg dan olie en water toe.
4. Roer en voeg je havermengsel toe en meng vervolgens het geheel goed.
5. Bekleed bakblik of ovenschaal met bakpapier en verdeel je mueslimassa tot 1 cm dikte
6. Bak 25 tot 30 minuten in de oven tot lichtbruin.
7. 2 uur af laten koelen (of 10-30 min vriezer) en in repen snijden.
8. Bak de mueslirepen per stuk in met bakpapier

* Smaaksuggesties – Coffee Delight:
– Graanvlokken: Havervlokken (250 g)
– Zaden & noten: Hazelnoten (120 g)
– Gedroogd fruit: Dadels (80 g), pruimen (70 g)
– Stropen: Bruine rijst siroop (100 g), agave siroop (50 g)
– Olie: Kokosolie (50 g)
– Fruitschillen: Sinaasappel (4 tl.)
– Extra’s: Cacaopoeder (1 el.), kaneel (1 el.), vanille extract (1 el.)
– Vocht: Kopje extra sterke espresso (eventueel smaak doseren met oploskoffie)

Snelle Mueslireep 1 (Extra Proteïnen)
Ingrediënten (10 repen):
– 75 g havervlokken
– 230 g ontpitte dadel (24 dadels)
– 90 g noten en zaden (bijvoorbeeld 40 g walnoten en 50 g pecannoten)
– 45 g chocolade 85% puur

Bereidingswijze:
1. Maal de noten in grove stukken.
2. Maal de chocolade in de keukenmachine.
3. Meng noten, chocolade en havervlokken in een kom tot een mix.
4. Cutter/meng de dadels in keukenmachine tot een bal.
5. Kneed de mix in een kom met handen door dadelbal (kan eventueel ook met de keukenmachine)
6. Bedek cakeblik met bakpapier, leg de bal erin, druk uit totdat mix bodem bedekt
7. haal grote reep uit het bakblik en snijd in repen
8. Leg repen in een afgesloten trommel en laat uitharden
9. Bak de mueslirepen per stuk in met bakpapier

Snelle Mueslireep 2 (Extra Koolhydraten):
Ingrediënten (12 repen):
– 250 g havervlokken
– 60 g cashewnoten
– 60 g ontpitte dadels (8 dadels)
– 60 g rozijnen
– 125 g agave siroop
– 80 g pindakaas

Bereidingswijze:
1. Maal de noten in grove stukken.
2. Verwarm stroop en pindakaas in een pannetje.
3. Cutter/meng de dadels samen met de rozijnen in keukenmachine tot een bal.
4. Voeg de overige ingrediënten toe aan het gedroogde fruit en zonder het geheel volledig te malen
5. Bedek cakeblik met bakpapier, leg de bal erin, druk uit totdat mix bodem bedekt
6. haal grote reep uit het bakblik en snijd in repen
7. Leg repen in een afgesloten trommel en laat uitharden
8. Bak de mueslirepen per stuk in met bakpapier

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.